Titlul cursului: Abordarea incluzivă a evaluării în cazul elevilor cu CES
Scopul programului de formare: Eficientizarea evaluării educaționale a elevilor cu CES prin cunoașterea poosibilităților de adaptare a metodelor tradiționale, respectiv prin implementarea unor metode moderne care și-au dovedit eficiența în practica educațională în cazul copiilor cu cerințe educaționale speciale.
Număr ore de formare: 60
Număr credite: 15
Obiectivele programului de formare:
1. Actualizarea cunoștințelor referitoare la evaluarea didactică în vederea elaborării responsabile a propriilor instrumente de evaluare care să răspundă nevoilor elevilor cu cerințe educaționale speciale
2. Abordarea diferențiată a evaluării didactice în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale
3. Precizarea abordării inclusive a evaluării în contextul școlarizării elevilor cu cerințe educaționale speciale
4. Reflectarea critică asupra calității metodelor de evaluare existente sub aspectul posibilităților de implementare, adaptare și al aportului informațional pe care-l furnizează în condițiile utilizării acestora pentru a răspunde nevoilor educaționale ale elevilor cu CES
5. Optimizarea practicilor de evaluare a progresului școlar al elevilor cu CES
Competențe vizate prin programul de formare:
Competențe generale:
1. Integrarea în activitatea didactică de evaluare a principalelor teorii și modele de abordare educațională diferențiată a elevilor
2. Asigurarea echității accesului la educație al elevilor cu CES
3. Dezvoltarea instrumentelor și procedurilor adecvate pentru evaluarea elevilor cu CES
4. Comunicarea didactică eficientă
Competențe specifice:
- Elaborarea probelor de evaluare cu funcția de monitorizare a progresului școlar și optimizare a actului didactic pornind de la noile abordări din domeniul evaluării
- Adaptarea metodelor de evaluare la specificul elevilor cu cerințe educative speciale
- Planificarea strategiilor şi metodelor de evaluare a elevilor cu CES în abordarea incluzivă
- Selecția unor metode de evaluare care să surpindă în mod adecvat progresul elevului cu cerințe educaționale speciale
- Utilizarea unor instrumente de consemnare a rezultatelor evaluării și de înregistrare a dinamicii performanțelor elevilor
- Selecţia şi utilizarea responsabilă a metodelor şi tehnicilor moderne de evaluare, din perspectiva posibilităţilor de aplicare la disciplina de specialitate în cazul elevilor cu CES